GPS-störningar i Östersjon

Kraftig ökning av GPS-störningar i Östersjön

Störningar mot satellitnavigering i Östersjöområdet har skjutit i höjden det senaste året. Transportstyrelsen får nu nästan dagliga rapporter från flygplan som tappar tillförlitlig GPS. Samtidigt breder störningarna ut sig över både vatten och land i Sverige. Frågan lyfts därför internationellt via FN-organet ICAO, där Sverige driver på för åtgärder.

Störningarna ökar och breder ut sig

Sedan slutet av 2023 har störningarna ökat steg för steg. Inledningsvis syntes de mest i östra delen av svenskt luftrum över internationellt vatten. Nu omfattar problemen ett betydligt större område, både över hav och landområden i Sverige.

– På senare tid har störningarna ökat både geografiskt och i omfattning, säger Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen.

Nästan dagliga rapporter från cockpit

Transportstyrelsen får i dag nästan dagligen in händelserapporter från flygplan. Det gäller störningar i de globala satellitnavigeringssystemen (GNSS), som till exempel GPS. Därmed påverkas tillförlitligheten i de system som stöttar navigeringen ombord.

– Det här är allvarligt och en säkerhetsrisk för den civila luftfarten, säger Andreas Holmgren. Samtidigt kan piloter navigera på andra sätt om satellitstödet faller bort.

Påverkar mer än flyget

Störningarna slår inte bara mot luftfarten. Även sjöfarten drabbas. Dessutom berörs kritisk infrastruktur som förlitar sig på exakt position och tid. Därför blir följderna breda när signalerna störs eller manipuleras.

Sverige driver frågan i ICAO

Transportstyrelsen arbetar nationellt och internationellt med frågan. Myndigheten representerar Sverige i Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) och för löpande dialog med branschen. Målet är att informera, hantera risker och vid behov föreslå nationella åtgärder.

Varför GPS är så sårbart

Satellitnavigering har blivit en osynlig grundbult i moderna samhällen. Allt från flyg och fartyg till mobilnät, banktransaktioner och elnät är beroende av den extremt precisa tid som GPS levererar. När signalerna störs eller manipuleras får det därför effekter långt utanför cockpiten.

Del av en större konfliktbild

Att störningarna härleds till ryskt territorium gör att frågan inte bara handlar om teknik, utan också geopolitik. GPS-störningar har tidigare setts i samband med Nato-övningar, i närheten av Kaliningrad och under kriget i Ukraina. Många experter ser det som ett verktyg i hybridkrigföring – att påverka kritisk infrastruktur utan att öppet angripa.

Så fungerar spoofing och jamming

  • Jamming: kraftiga radiosignaler ”dränker” GPS-signalen så att mottagaren tappar kontakt.
  • Spoofing: en falsk signal skickas ut och får mottagaren att tro att den befinner sig på en annan plats än den gör i verkligheten.

Båda metoderna kan ge allvarliga effekter för både navigering och tidskritiska system.

Följ störningarna i realtid

För den som själv vill se hur störningarna utvecklas finns öppna källor. På gpsjam.org
visualiseras rapporterade störningar från flygtrafik över hela världen. Där kan man se att Östersjön just nu är ett av de mest drabbade områdena globalt.

Fakta: detta har hänt

  • I början av juni lämnade Sverige och fem Östersjöstater (Finland, Estland, Litauen, Lettland och Polen) in en gemensam inlaga till ICAO:s råd.
  • Inlagan beskriver omfattande radiofrekvensstörningar mot GNSS i Östersjöregionen och norra Europa.
  • Den redovisar incidenter med spoofing (positionsmanipulering) och jamming (störningssignal) i ländernas FIR-områden.
  • Störningarnas källa har enligt inlagan kunnat härledas till ryskt territorium.
  • Störningarna bedöms strida mot Chicagokonventionens bestämmelser och utgör en risk för internationell civil luftfart.
  • ICAO:s råd har uttryckt stark oro och krävt att Ryssland upphör med störningarna.
  • Trots detta har störningarna ökat, och frågan förbereds nu för ICAO:s generalförsamling i höst.

Mörkertal och rapportering

Statistiken bygger på händelser i svenskt luftrum som påverkar civil luftfart. Både svenska och utländska bolag ingår. Även rapporter från svenskregistrerade flyg i världen räknas. Mörkertalet bedöms dock vara stort, eftersom utländska bolag ofta rapporterar endast till sin egen myndighet.

Sammantaget är läget ansträngt och påverkar flera samhällsfunktioner. Samtidigt fortsätter Transportstyrelsen att följa utvecklingen, informera aktörer och driva frågan inom ICAO. Därför lär du höra mer under hösten när generalförsamlingen tar upp ärendet. Målet är tydligt: stärkt flygsäkerhet och färre störningar i hela regionen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *